zaterdag 21 juli 2012

Abidjan, donderdag 19 juli

Abidjan, donderdag 19 juli

Eergisteren gaven in een evangelisatiesamenkomst 's avonds in een pinkstergemeente 16 mensen te kennen dat ze Christus wilden volgen. Gisterochtend gebeurde dat ook in een dorp in de buurt van Alepe (50 km ten oosten van Abidjan) door 5 mensen, wat een enorme doorbraak betekende voor die kleine evangelische gemeente. Vooral in de dorpen heeft men nog een enorme strijd met het Afrikaanse occultisme of animisme. Er zijn allerlei gewoonten, feesten, initiaties en offertjes aan afgoden en geesten die het dagelijkse leven doordrenken. Degenen die daarmee kappen worden soms zelfs uit het dorp gejaagd. In veel opzichten lijkt het animisme hier op wat ik uit Kongo ken. Wanneer de mensen in de gaten hebben dat ik het begrijp en er ervaring mee heb, worden ze open, en vertellen van allerlei zaken, die ze gewoonlijk niet met vreemden doornemen.

Verder zat ik gisteren in een vijf minuten durend onderdeel van het dagelijkse nieuws, uitgezonden door een Christelijk t.v.-kanaal. Vanochtend gaan we naar Grand-Bassam, een stadje dichtbij Abidjan, waar de gezamenlijke predikanten 'eisten' dat ik zou komen voor een lezing. Een half jaar geleden ben ik daar ook geweest, en ook dat keer hadden we niet meer dan een goede twee uur de tijd. Nu is dat dan 3 uur geworden, onvoldoende om zelfs maar minimaal het brede terrein van Gemeentegroei in te leiden, maar ik zal er een onderdeel uithalen. Op zich is dat enthousiasme een heel goed teken. De boodschap komt goed over. Men had op de radio gehoord van mijn komst in het land.

Vanavond spreek ik in een samenkomst van een grote evangelische gemeente in Abidjan. Morgen nog enkele radio-opnamen en een vergadering, en dan moet ik halverwege de middaguren al weer naar de luchthaven vertrekken.

Het gaat hier goed. Ook in Ivoorkust staan de deuren voor ons werk wijd open. Het is een heel ander land dan Kongo: veel meer ontwikkeld en geordend, er is een veel betere veiligheid en ik ben nog geen corruptie tegengekomen, waar je in Kongo binnen het uur tegenop loopt.

Gezondheid prima. Enthousiasme op peil.

Allen Gode bevolen en gegroet vanuit Ivoorkust,

Bram Krol

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.